--> Doorgaan naar hoofdcontent

Venlo A73/A61 - A67/A40

Deze pagina staat in het teken van grensovergangen: 4 voor secundaire wegen, twee snelwegovergangen + een spoorweg grensovergang. Op diverse plaatsen staan nog de oude gebouwen: grenskantoren, laadperrons en loodsen.
We beginnen met een mooi nummer: paal 444.





Op de achtergrond de vroegere vuilstort van Tegelen/Venlo.



447 is een plastic plaatje in de weg. in de berm is een metalen paaltje geslagen, met daarop het nummerplaatje bevestigd.



Tussen paal 448 en 447 hebben we de eerste grensovergang: Tegelen/Kaldenkirchen. De 449 staat achter een in onbruik geraakt grenskantoor.

Meteen naar de volgende grensovergang: van de A73/A61. Vrij nieuw, dus ook een nieuwe paal 450 aan de zuidkant van de snelweg, die hier verdiept ligt.

De 450A draagt de titel "Koning der Bramen" met ere. Elk jaar opnieuw wordt hij volledig opgenomen in een dicht wirwar van bramen, die slechts met veel geweld zich laten bedwingen voor de juiste foto.

Op de achtergrond de toren van de Abdij Ulingsheide, momenteel in renovatie. Abdij Ulingsheide is een voormalig Trappistenklooster uit 1890, dat is 1933 tot abdij is verheven.

Nu komen 4 palen die een rechthoek vormen, ik neem aan om grond van de Abdij Nederlands te houden. De Duitse grond is hier wel erg geïsoleerd van de rest van het land komen te liggen.



Op de voorgrond klitten planten, waar de klitten erg los van zaten en mijn kleding dus helemaal vol.


De kassen komen in zicht.

Rechts een aardbeienkas, links groeide even niets.







Op de achtergrond het geluidsscherm van de oprit naar de A61.



Opmerkelijk dat de tuinen van deze huizen allemaal een aantal meters in Nederland liggen

Paal 454A staat in een privétuin. De paal was niet te zien, want er stond iets voor. De bewoners waren niet thuis, dus ik bel nog wel eens een keer aan om te vragen of ik de paal mag fotograferen.



De afwatergreppel stond erg droog, dus die vormde een mooi paadje naar de paal.



Een hoek van de grens, waar op Duitse grond een instituut voor gehandicapten is gevestigd.

Dan komen we op de Bevrijdingsweg, een oude grensovergang, geflankeerd door in verval geraakte laadperrons, op één daarvan is een rommelverkoop gevestigd.

Aan de andere kant van de weg (Schwanenhaus in Duitsland) staat de paal 456A in de conifeerheg.
En daar is alweer de volgende grensovergang: het spoor dit keer. Dubbelspoor en geëlektrificeerd: een hoofdverbinding.
Palen aan beide zijden van de sporen.

 Op deze paal is ook het woord NEDERLAND ingebeiteld. Het bordje op de foto geeft de onderhoudsgrens aan tussen NS Sp Eindhoven en DB Krefeld: de "Unterhaltungsgrenze der Fahrleitungsmeisterei"



 In de noordelijke berm van de Keulse Barriere staat paal 456E. Dat is de derde grensovergang. sterk aan betekenis ingeboet, sinds de snelweg overgang A73/A61 klaar is. Ook hier weer vervallen douanekantoren en parkeerterreinen.



Nu krijgen we een saai stuk grens: rechte asfaltweg ernaast. Palen in het bos.



















Al in het midden van de 19e eeuw was op een vlak deel van de Groote Heide ten oosten van Venlo een schiet- en oefenterrein van het Nederlandse leger. Toen de jonge Nederlandse luchtmacht landingsplaatsen zocht voor haar toestellen, werd een hulpvliegveldje aangelegd.

Tussen oktober 1940 en maart 1941 werd het door de Duitsers uitgebouwd tot Fliegerhorst Venlo op het grondgebied van Venlo en de gemeentes Nettetal en Straelen. Het complex met twee startbanen, was uitgerust met de modernste installaties. Door de Fliegerhorst liep een netwerk van wegen tussen hangars, onderkomens, werkplaatsen, voetbal- en tennisvelden. Naast het herdenkingsmonument op de foto, zijn er ook in de omgeving nog verscheidene overblijfselen te vinden, waaronder puinresten, delen van hangars en de verkeersleidingtoren.

Op de achtergrond het huidige zweefvliegveld van de Venlose Zweefvliegclub.





Op Duits grondgebied is een NAVO depot gevestigd. Fijn dat de grenspalen aan deze kant van de afrastering staan!





De Rotterdam-Rijn Pijpleiding (RRP) transporteert ruwe olie en halffabrikaten van Rotterdam Europoort naar het Ruhrgebied in Duitsland. Op de foto's een deel van het tankpark van dat bedrijf.



Op de achtergrond de 4e grensovergang van een secundaire weg: Herungerberg/Niederdorfer Str.

Grenssteen 469B als hoeksteen voor de het gebouw van supermarkt Backus aan de Grens. Weggedrukt achter de winkelkarretjes opslag.

Op de achtergrond het parkeerterrein van de grensovergang. De tweede en laatste snelweg overgang, oost-west.

De steen 470A zit bijna onder de vangrail van de A67/A40. Paal 470B staat in de middenberm. Die ga ik niet fotograferen!
Paal 470C heeft het zwaar te verduren: regelmatig gaan er vrachtwagens overheen. Toch zit het plaatje nog vast. Na het opgraven, heb ik er maar weer wat zand en grind over geschept om hem te beschermen. In de stoeprand vlakbij zit een NL-meetpunt.

 Nieuwe paal aan de rand van het parkeerterrein.

 Paal 471 in de mooie herfstkleuren.

 Paal 472 staat bovenaan de helling.

De laatste paal op deze pagina. Bij paal 473 is het rumoer van de snelweg al weer wat gezakt. De kop van deze paal is met een heel speciaal soort verf beschilderd. Het lijken wel allemaal stukjes kauwgom.