--> Doorgaan naar hoofdcontent

Beek en A3

Op deze pagina staan de grenspalen van het stuk grens dat min of meer parallel loopt met de A3 in Duitsland. We gaan globaal in west-oost richting.







Twee stenen vlak bij elkaar in de bocht van de weg.










De steen was niet terug te vinden. Wellicht onder dit paaltje?














Helemaal onder de bramenplanten. Zonder lange stok moeilijk te lokaliseren.







De 696A zit onder de grond op een niet erg gespecificeerde plaats in het bos, dus ik heb ik behoorlijk lang staan prikken. Uiteindelijk toch gevonden.













Achter het STAR tankstation.


Vanaf hier loopt de grens noordelijk van de A3 en parallel daaraan. De stikstofuitstoot van het verkeer komt in dit bos terecht. Bramen doen het goed daarop, dus er is de laatste jaren een bramenbos onstaan.
Gelukkig had ik foto's ter beschikking van Aafko Tuin en Eberhard Guttberlett (✝︎), die hebben me samen met mijn GPS elke paal doen vinden.


Op deze foto lijken de bramen niet erg dicht, maar om er te komen....



Achter het hek ligt het talud van de snelweg. De herrie van de auto's is soms oorverdovend.



















Heb je de bramen gehad, dan komen de varens.



Paal 699I staat onderaan het talud van de weg over de A3. De I wordt niet veel gebruikt als letter. Meestal wordt die overgeslagen en gaat men meteen naar de J. Waarschijnlijk vanwege mogelijke verwarring met de 1.









Mooie beukenboom overkoepelt de grenspaal.



Merk op dat hier geen bramen staan, blijkbaar een andere grondsoort, die meer stikstof kan bergen.







De laatste paal in het bos. Palen 701A-D zijn weg.

De grens komt aan bij die Wild, die later overgaat in het Netterdensch Kanaal.
Het volgende grenspunt zou gemarkeerd moeten worden door een palen duo. Vanaf nu loopt de grens geruime tijd in het midden van het kanaal. De Duitse 702A is weg en de Nederlandse kan ik niet vinden, maar moet er wel zijn.
Dit is de Nederlandse paal van het duo. De Duitse paal zie ik niet.

Alleen de Nederlandse steen zit nog in de grond. 

En ook hier is de Duitse 702D is 'gründlich' verwijderd.

De Nederlandse 703 bij de brug. Voor de verandering is de Duitse paal er ook.



Op deze foto van de 703A is de Duitse paal ook te zien: half verscholen achter het witte paaltje aan de overkant van de weg.



Dit is de Duitse paal 703B, de Nederlandse kon ik niet vinden.


Paal 704.
Op de Nederlandse oever heeft de maaimachine zijn tol geeist.
De Duitse 704 staat er nog mooi bij.

De laatste afgebroken paal op deze pagina ligt op de Duitse oever. De Nederlandse paal is weg.
En ten slotte het palenpaar 704B is ook van de oevers verdwenen.