--> Doorgaan naar hoofdcontent

Scherpenseel en Brunssum

Ten zuiden van het Duitse gehucht Scherpenseel staat deze paal 247.
De 248 is een palenpaar, aan beide zijden van een nu vrijwel verdwenen wegje. Bij de Duitse paal staat een RD-steentje, met een 3-pijlenpatroon op de kop. Ik denk dat de pijlen op de kerktorens gewezen hebben.


Hier zie je 4 palen op de foto: op de voorgrond de 248A links (DE) en rechts (NL) en op de achtergrond de twee 248-er's.

Het plaatje van 249 lag los bij het muurtje, dat is er onlangs afgereden.
Mooie luchten tijdens dit stuk van mijn grenspaal tocht.

Hier komen we bij de Scherpenseeler Veeweg.

Van beide steentjes zijn de nummerschildjes weg, maar iemand heeft met zwarte viltstift een poging gedaan de nummering duidelijk te maken. De Nederlandse steen zit in het midden van het wegje.
Links en rechts van de Scherpenseeler Veeweg.
Op de achtergrond een oude groeve.

Paal 257B zit onder het asfalt. Op die plaats is een meetpunt aangebracht. Er is geen nummerplaatje bij.

De steen 257B is verdwenen.


We komen op het punt waar de grens langs de Nederlandse Grensweg gaat lopen. Ook de berm is Nederlands.

Palen in de berm.

Tegenover de groeve Hendrik, waar grind en leem gewonnen wordt. Men haalt de leem onder de mijnsteen uit. Gaat nog zeker tot 2020 door.

Paal 260 is even niet te bereiken. Hij zit onder deze berg grond en stenen. Maar ook als de grond er niet lag, was hij toch onzichtbaar, want hij zit een decimeter onder het maaiveld. 

Vlak bij paal 261, staat de stomp van 261A.

Dit stukje van de grens is moeilijk te belopen: steile gladde hellingen, water en bramen.

Vanaf hier gaat het veel beter, want het bos is vrij open.

Merkwaardige palenvolgorde hier: de oostelijkste paal is E. Op de kaart is dat de westelijkste paal. Anders zou er een z-vorm in het grensverloop zitten. Iemand heeft hier ooit een fout gemaakt!!
Twee palen aan de bosrand, gevolgd door...

...drie palen in het bos, die een hoek in de grens aangeven. Tegen paal 261N aan ligt een oude grenssteen. Wellicht de oude N.

We komen hier bij de hoek van de Duitse leemgroeve.

Vanaf 263 staan de palen dubbel, tot 266. Aan beide zijden van de Heringsbosch/Neutrale Straße.
Bij de dubbele palen komt eerst de foto van de Nederlandse kant. De 263A zit diep weggedoken aan de rand van het fietspad.

De Duitse 263A zit ook diep. Later ben ik nog een keer teruggegaan om een fotootje van het nummerplaatje te maken. Toen was de paal al behoorlijk uitgegraven.

Deze palen staan tegenover de leemgroeve, in bedrijf sinds 1984, door de firma Hohenbuscher Tonverwertung Franz Davids GmbH & Co. KG. De leem wordt gebruikt voor tegels en baksteen.
De Duitse paal zit ook weer vrij diep, maar nog goed zichtbaar.

Het vliegveld is al goed hoorbaar hier.

De Duitse paal 263D is afgebroken, wellicht iemand die de bocht tekort nam. Het is al geruime tijd geleden, want het nummerplaatje zit nu op de kopse breuklijn.

Rechts op de foto de lichtmasten van het vliegveld "NATO Airbase Geilenkirchen". Basis van de AWACS radarvliegtuigen, berucht vanwege het lawaai wat de vliegtuigen maken, met name als ze opstijgen.

<-NL : DE->
De Nederlandse paal 264C is een mooie nieuwe paal.

Met de Nederlandse paal is niets aan de hand, maar links op de foto, aan de voet van de boom...

...staat de Duitse paal geleund. Hij heeft lange tijd (jaren) in de sloot gelegen, maar is tot op heden in ieder geval bewaard gebleven.

Merk op dat diverse palen langs deze weg omver zijn gereden.
Beide 265A zitten diep in de grond.

De paal is weg, maar het plaatje zit bevestigd op de betonnen rand van het fietspad.

x
De Nederlandse 265D is weg. Wel zit er in het asfalt van het fietspad een boutje. Dat wellicht de plaats aanduidt van die paal.

De laatste paal van deze pagina. Heeft een ereplaatsje gekregen. Ter ere van een "Grenztreffen" op 05-09-1999.